Εκτίμηση της Ικανοποίησης Οδοντιατρικών Ασθενών σε Τοπική Μονάδα Υγείας (TMY) του ΕΟΠΥΥ Αθηνών
Σχετικά με το περιοδικό
Η «ΝOΣΗΛΕYΤΙΚΗ» είναι το επίσημο επιστημονικό νοσηλευτικό περιοδικό, που εκδίδεται από τον Εθνικό Σύνδεσμο Νοσηλευτών Ελλάδας (Ε.Σ.Ν.Ε.) από το έτος 1962. Η «ΝOΣΗΛΕYΤΙΚΗ» αξιολογήθηκε και εγκρίθηκε για αποδελτίωση και διάθεση από την ελληνική βάση δεδομένων ΙΑΤΡΟΤΕΚ (2002) και τις διεθνείς βάσεις δεδομένων CINAHL (2008), EBSCO (2009) και SCOPUS (2010). Το Περιοδικό εκδίδεται ανά τρίμηνο και απευθύνεται σε νοσηλευτές καλύπτοντας όλες τις νοσηλευτικές ειδικότητες- καθώς και σε κάθε άλλο επαγγελματία υγείας. Σκοπός της έκδοσης του Περιοδικού είναι η συμβολή στη συνεχιζόμενη νοσηλευτική εκπαίδευση, η προαγωγή της νοσηλευτικής έρευνας, και η βελτίωση της βασισμένης σε ενδείξεις νοσηλευτικής πρακτικής στην Ελλάδα και Διεθνώς.
Εκτίμηση της Ικανοποίησης Οδοντιατρικών Ασθενών σε Τοπική Μονάδα Υγείας (TMY) του ΕΟΠΥΥ Αθηνών
Η ποιότητα των υπηρεσιών υγείας και η αναγκαία αξιολόγησή τους, προκειμένου να εκτιμηθεί κατά πόσο ανταποκρίνονται στους προκαθορισμένους στόχους, αποτελεί ζητούμενο στις σύγχρονες κοινωνίες. Η ικανοποίηση των ασθενών αποτελεί διάσταση της ποιότητας των υπηρεσιών και ταυτόχρονα στόχο του συστήματος υγείας με πολλαπλά οφέλη τόσο για το ίδιο το σύστημα, όσο και για τον ασθενή. Η μέτρησή της συμβάλλει στην ανατροφοδότηση και βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών. Σκοπός:Η παρούσα μελέτη είχε ως στόχο τη μέτρηση της ικανοποίησης των οδοντιατρικών ασθενών της Τοπικής Μονάδας Υγείας (ΤΜΥ)-Πατησίων του ΕΟΠΥΥ, τη μέτρηση του οδοντιατρικού επιδημιολογικού δείκτη DMFT (Decayed-Missing-Filled Teeth) και τη διερεύνηση της σχέσης μεταξύ δημογραφικών χαρακτηριστικών των ασθενών, του δείκτη DMFT και του βαθμού ικανοποίησής τους. Υλικό και Μέθοδος:Χρησιμοποιήθηκε ερωτηματολόγιο με ερωτήσεις «κλειστού τύπου», που απαντιόνταν με πενταβάθμια κλίμακα Likert, σε δείγμα ευκολίας 140 ασθενών (140/150, ποσοστό απόκρισης 93,3%), κατά την αποχώρησή τους από το οδοντοθεραπευτικό τμήμα της ΤΜΥ Πατησίων. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το διάστημα Απρίλιος-Μάιος 2013. Για την περιγραφή των διαφόρων χαρακτηριστικών του δείγματος χρησιμοποιήθηκαν πίνακες απόλυτων και σχετικών συχνοτήτων (κατηγορικές μεταβλητές) και μέτρα θέσης-διασποράς (ποσοτικές μεταβλητές). Η ανάλυση έγινε με το στατιστικό πακέτο Stata 10 (StataCorp., TXUSA). Αποτελέσματα:Η συνολική ικανοποίηση ανήλθε στο 87,1% (μέση τιμή 4,5/5), ενώ η μέση τιμή της ικανοποίησης για τους οδοντιάτρους ήταν 4,51/5. Η θερμοκρασία στην αίθουσα αναμονής είχε τη χαμηλότερη τιμή (3,84/5). Τα προβλήματα ποιότητας ζωής ως προς την οδοντιατρική θεραπεία εμφανίζονται μεταξύ «ποτέ» και «σπανίως» (μέση τιμή 1,77, διάμεσος 1,4). Ο δείκτης DMFT του δείγματος ήταν 13. Ανιχνεύθηκαν στατιστικά σημαντικές σχέσεις της ικανοποίησης με την ηλικία (p=0,028) και την εθνικότητα (p=0,047), των στοιχείων της ποιότητας ζωής με το φύλο (p=0,05) και του δείκτη DMFT (p=0,001)με την ηλικία. Συμπεράσματα:Κατά τους εξεταζόμενους ασθενείς το οδοντοθεραπευτικό τμήμα λειτουργεί πολύ ικανοποιητικά. Οι συμμετέχοντες μεγαλύτερης ηλικίας και οι μετανάστες βρέθηκε να είναι οι πιο ικανοποιημένοι ασθενείς.