Η συμβολή της προπονητικής συμπεριφοράς στα επίπεδα θυμού και επιθετικότητας των αθλητών/τριών χειροσφαίρισης

Συγγραφείς

  • Γεωργία Σκουρτανιώτη
  • Ευάγγελος Μπεμπέτσος
  • Γεώργιος Μπεμπέτσος

Λέξεις-κλειδιά:

επιθετικότητα, θυμός, προπονητική συμπεριφορά, χειροσφαίριση.

Περίληψη

Εισαγωγή: Τα τελευταία χρόνια, στον αθλητισμό παρατηρείται έξαρση του φαινομένου της επιθετικότητας και βίαιης συμπεριφοράς ανάμεσα σε νέους αθλητές και αθλήτριες. Το συγκεκριμένο φαινόμενο, προκαλεί μεγάλη ανησυχία στους ερευνητές, οι οποίοι προσπαθούν να εξετάσουν τα αίτια διαμόρφωσης της βίας στον αθλητισμό. Παράλληλα, φαίνεται ότι ο ρόλος του προπηνητή είναι καθοριστικός στην εκδήλωση ή μη των επιθετικών συμπεριφορών. Σκοπός: Ο στόχος της παρούσας έρευνας, ήταν να μελετήσει τα επίπεδα θυμού και επιθετικότητας των αθλητών και των αθλητριών της χειροσφαίρισης και κατά πόσο, σύμφωνα με την αντίληψή τους, η συμπεριφορά του προπονητή είναι δυνατόν να επηρεάσει τα επίπεδα αυτά. Υλικό και Μέθοδος: Το δείγμα αποτέλεσαν 332 αθλητές της χειροσφαίρισης, 179 άντρες και 153 γυναίκες, ηλικίας 13-17 ετών. Οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν τις ελληνικές εκδόσεις δύο ερωτηματολογίων: α) της «Κλίμακας Θυμού και Επιθετικότητας» (CAAS) και β) του «Ερωτηματολόγιου της Προπονητικής Συμπεριφοράς» (CBQ). Αποτελέσματα: Από τα αποτελέσματα που προέκυψαν, φαίνεται ότι η αρνητική προπονητική συμπεριφορά συσχετίζεται με τον θυμό και την επιθετικότητα, ενώ η εμπειρία στον ομαδικό αθλητισμό έχει ως αποτέλεσμα τον αυξημένο θυμό και την επιθετικότητα. Ακόμη, οι επιπλέον μέρες προπόνησης συνεπάγονται με αυξημένο επίπεδο θυμού, κυρίως όμως στις γυναίκες. Τέλος, η ηλικία των αθλητών και η υποστηρικτική προπονητική συμπεριφορά, όπως επίσης το φύλο και η εμπειρία τους, δεν φάνηκαν να ασκούν επιρροή στα επίπεδα του θυμού και της επιθετικότητας. Συμπεράσματα: Συνεπώς, οι τάσεις που αναδεικνύονται είναι ότι, η αρνητική συμπεριφορά του προπονητή και τα χρόνια εμπειρίας των αθλητών/-τριών στον ομαδικό αθλητισμό σχετίζονται με τα αυξημένα επίπεδα θυμού και επιθετικότητας. Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και στις πιο ξεκάθαρες σχέσεις που προκύπτουν, όπως αυτή μεταξύ της αρνητικής προπονητικής συμπεριφοράς, χρειάζεται περαιτέρω διερεύνηση ώστε να μπορούν τα συμπεράσματα να συνδεθούν με την επίδοση και την απόδοση των αθλητών/-τριών τόσο στην εφηβεία όσο και γενικότερα, καθώς και πως μπορούν να εφαρμοστούν πρακτικά.

 

Βιογραφικά Συγγραφέων

Γεωργία Σκουρτανιώτη

Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής - Προπονήτρια, MSc

Ευάγγελος Μπεμπέτσος

Καθηγητής Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού., Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (Δ.Π.Θ.)

Γεώργιος Μπεμπέτσος

Officiating Unit Coordinator, E.H.F., Vienna, Austria

Λήψεις

Δημοσιευμένα

2025-05-06

Τεύχος

Ενότητα

Ερευνητική Εργασία (Original)