Απόψεις και εμπειρίες φοιτητών από την εφαρμογή της νοσηλευτικής διεργασίας στο σχεδιασμό χειρουργικής φροντίδας: Ποιοτική μελέτη
Λέξεις-κλειδιά:
Nursing process, nursing student, qualitative study, surgical care plans, surgical patientΠερίληψη
Εισαγωγή: Το θεωρητικό μοντέλο της νοσηλευτικής διεργασίας συνιστά μια επιστημονική μέθοδο επίλυσης κλινικών προβλημάτων και επιτρέπει στους επαγγελματίες νοσηλευτές να παρέχουν στον ασθενή ποιοτική φροντίδα. Η εφαρμογή της στο κλινικό πλαίσιο παραμένει μια πρόκληση όχι μόνο για τους νοσηλευτές, αλλά και τους φοιτητές. Η κατάλληλη προετοιμασία των φοιτητών νοσηλευτικής θα συμβάλλει στην ανάπτυξη γνώσεων και δεξιοτήτων, που θα οδηγήσουν στην εφαρμογή της νοσηλευτικής διεργασίας με ακρίβεια και επάρκεια μετά την αποφοίτησή τους.
Σκοπός: Να διερευνήσει τις απόψεις και τις εμπειρίες φοιτητών νοσηλευτικής από την εφαρμογή της νοσηλευτικής διεργασίας στον σχεδιασμό χειρουργικής φροντίδας.
Μεθοδολογία: Πραγματοποιήθηκε ποιοτική μελέτη και διενεργήθηκαν 12 ημι-δομημένες πρόσωπο με πρόσωπο συνεντεύξεις, με ερωτήσεις ανοιχτού τύπου το Μάρτιο-Μάιο 2022. Συμμετείχαν φοιτητές νοσηλευτικής (σκόπιμη δειγματοληψία), που ήταν εγγεγραμμένοι στα μαθήματα Χειρουργική Νοσηλευτική ΙΙ (ν=4 τριτοετείς) και Κλινική Χειρουργική Νοσηλευτική (ν=8 τεταρτοετείς), από ένα πανεπιστημιακό τμήμα στην Ελλάδα. Η ανάλυση των δεδομένων έγινε με τη μέθοδο της ανάλυσης περιεχομένου με την επαγωγική προσέγγιση ανάλυσης.
Αποτελέσματα: Τρία θέματα περιγράφουν τις απόψεις και εμπειρίες των φοιτητών αναφορικά με τη συμβολή της νοσηλευτικής διεργασίας στον σχεδιασμό της χειρουργικής φροντίδας: «αποτελεσματική νοσηλευτική φροντίδα», «φροντίδα επικεντρωμένη στον ασθενή» και «οργάνωση της παρεχόμενης φροντίδας». Δύο θέματα περιγράφουν τις δυσκολίες των φοιτητών στην εφαρμογή της νοσηλευτικής διεργασίας: «εκπαιδευτική διαδικασία», «ρόλος ασθενή και οικογένειας» και «κλινικό περιβάλλον». Τέλος, το θέμα «εκπαιδευτικές εμπειρίες προσανατολισμένες στην κλινική πράξη και κλινικός εκπαιδευτής» περιγράφει τις προτάσεις των συμμετεχόντων για την αντιμετώπιση των δυσκολιών στο κλινικό πλαίσιο κατά τον σχεδιασμό της φροντίδας με βάση το θεωρητικό μοντέλο της νοσηλευτικής διεργασίας.
Συμπεράσματα: Οι φοιτητές νοσηλευτικής εξέφρασαν θετικές αντιλήψεις από την εφαρμογή της νοσηλευτικής διεργασίας στον σχεδιασμό της φροντίδας, επισημαίνοντας τους παράγοντες που επηρεάζουν την εφαρμογή της στην κλινική πρακτική και προτείνοντας βελτιώσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτών και κλινικών νοσηλευτών θα πρέπει να είναι μια συνεχής διαδικασία, προκειμένου να βελτιωθούν τα μαθησιακά αποτελέσματα. Τα ευρήματα αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν για περαιτέρω ερευνητικές προσπάθειες με έμφαση στη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης νοσηλευτικής φροντίδας.