Επιδράσεις της Πληροφοριακής Συμπεριφοράς στη Σχετιζόμενη με την Υγεία Ποιότητα Ζωής του Γενικού Πληθυσμού: Η Περίπτωση του Αγίου Νικολάου Κρήτης
Περίληψη
Η πληροφόρηση καθώς και οι διαδικασίες διάχυσης και διαχείρισής της αποτελούν βασικές συνιστώσες στον τρόπο δόμησης σχέσεων και στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Κατά συνέπεια, η διαχείριση της ιατρικής πληροφορίας αποτελεί σημαντική κοινωνικοοικονομική παράμετρο που επιδρά στο επίπεδο υγείας αλλά και στη σχετιζόμενη με την υγεία ποιότητα ζωής των πολιτών. Σκοπός: Η παρούσα μελέτη είχε ως στόχο τη διερεύνηση των συσχετίσεων μεταξύ της πληροφοριακής συμπεριφοράς, της σχετιζόμενης με την υγεία ποιότητα ζωής και των πληροφοριακών αναγκών του γενικού πληθυσμού. Υλικό και Μέθοδος: Τα δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 150 άτομα από σύνολο 257 ερωτηθέντων (ποσοστό ανταπόκρισης 58,36%), τα οποία δέχθηκαν να συμμετέχουν στην έρευνα συμπληρώνοντας το ειδικά διαμορφωμένο, σταθμισμένο και δομημένο ερωτηματολόγιο μέσω προσωπικής συνέντευξης στην κεντρική πλατεία της πόλης του Αγίου Νικολάου Κρήτης. Η σχετιζόμενη με την υγεία ποιότητα ζωής κατεγράφη με βάση τις κλίμακες του EQ-5D – 3L. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το διάστημα Απρίλιος-Μάιος 2015. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων έγινε με τη χρήση του στατιστικού προγράμματος IBM SPSS Statistics 21. Αποτελέσματα: Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, στους σημαντικότερους παράγοντες που ωθούν τους πολίτες στην αναζήτηση πληροφοριών σχετιζόμενων με την υγεία στο διαδίκτυο συγκαταλέγονται η ασθένεια, η διατροφή, η εύρεση ιατρών, η αναζήτηση πληροφοριών για διαγνωστικές εξετάσεις, καθώς επίσης η μη κατανόηση των απαντήσεων του ιατρού, η ασυμφωνία μεταξύ ιατρών και η άσκηση. Επίσης, οι ιατροί και οι άλλοι επαγγελματίες υγείας, η Google καθώς οι ιστοσελίδες ιατρικού περιεχομένου συνιστούσαν τις σημαντικότερες πηγές πληροφόρησης. Βασικά εμπόδια κατά την αναζήτηση πληροφοριών είναι η πολυπλοκότητα των πληροφοριών, η ξένη γλώσσα, ο μεγάλος όγκος της ανοργάνωτης πληροφορίας καθώς επίσης η έλλειψη επαρκούς χρόνου με τον ιατρό κατά τη διάρκεια της επίσκεψης και η μη έγκυρη πληροφόρηση. Η συντριπτική πλειοψηφία του δείγματος δεν παρουσίαζε προβλήματα σε σχέση με το περπάτημα, την αυτοεξυπηρέτησή του και την εκτέλεση των καθημερινών δραστηριοτήτων του ενώ ποσοστό 23,3% και 36,2% αισθανόταν μέτριο πόνο/δυσφορία και άγχος/κατάθλιψη αντίστοιχα και ποσοστό 2% και 4,7% αισθανόταν υπερβολικό πόνο/δυσφορία και άγχος/κατάθλιψη αντίστοιχα. Διαπιστώθηκαν επίσης στατιστικά σημαντικές σχέσεις ανάμεσα στην ποιότητα ζωής και την ηλικία (p=0,040) και τις αθλητικές συνήθειες του δείγματος (p=0,035). Συμπεράσματα: Η πληροφοριακή συμπεριφορά του γενικού πληθυσμού πρέπει να αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα των παρεμβάσεων οργάνωσης της πληροφορίας και σχετίζεται σημαντικά με τη δυνατότητα βελτίωσης της σχετιζόμενης με την υγεία ποιότητας ζωής τους.