Ενίσχυση των Δεξιοτήτων Διαχείρισης Στρες στην Εργασία για Νέους Επαγγελματίες Υγείας: Αποτελέσματα της Μελέτης Boostress

Εισαγωγή: Οι ψυχοκοινωνικοί κίνδυνοι και το άγχος που συνδέονται με την εργασία, καθώς και οι σχετικές αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία και τις επιχειρήσεις επηρεάζουν έναν αξιοσημείωτο αριθμό ευρωπαϊκών εργασιακών χώρων. Παρά το γεγονός αυτό, οι έρευνες δείχνουν ότι το 70% των επιχειρήσεων στην Ευρώπη δεν διαθέτουν διαδικασίες ή συστήματα για την αντιμετώπιση του άγχους στον χώρο εργασίας. Σκοπός: Σκοπός του Ευρωπαϊκού Προγράμματος (Erasmus+Boostress project) «Ενισχύοντας τις δεξιότητες των νέων επαγγελματιών υγείας για να αντιμετωπίσουν το στρες στην εργασία τους» είναι η ανάπτυξη ψηφιακού εργαλείου για την ενίσχυσή τους με στόχο την καλύτερη αντιμετώπιση του στρες στην εργασία τους. Υλικό και Μέθοδος: Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε τρεις ευρωπαϊκές χώρες. Συγκεκριμένα συμμετείχαν 60 επαγγελματίες υγείας (20 από κάθε χώρα) που επιλέχθηκαν με τυχαία δειγματοληψία και στη συνέχεια προσκλήθηκαν να συμμετάσχουν στη μελέτη. Αναπτύ- χθηκε και χρησιμοποιήθηκε κλειστό δομημένο ερωτηματολόγιο 10-ερωτήσεων, με τη μέθοδο (Delphi approach) και συμπληρώθηκε από όλους τους συμμετέχοντες. Η περιγραφική ανάλυση έγινε με το στατιστικό πακέτο SPPS20. Αποτελέσματα: Συνολικά συμμετείχαν 60 άτομα από τρεις χώρες, Ιρλανδία, Ισπανία και Κύπρο (ποσοστό απάντησης 100%). Η πλειοψηφία των συμμετεχόντων δεν είχε προηγούμενη εκπαίδευση σε θέματα σχετιζόμενα με το εργασιακό στρες, 95%, 91%, 80%, αντίστοιχα για κάθε χώρα. Ανεξάρτητα από την ηλικία ή το φύλο, οι συμμετέχοντες θεώρησαν ότι διατρέχουν πολύ υψηλό κίνδυνο εμφάνισης στρες, το 65% των Ιρλανδών, το 73% των Κυπρίων και το 65% των Ισπανών. Η εφαρμογή της ψηφιακής κατάρτισης με βάση τη χρήση της τεχνολογίας θεωρήθηκε χρήσιμη και εφικτή προσέγγιση για την αύξηση των γνώσεων και των δεξιοτήτων τους καθώς και για τη βελτίωση των αποφάσεων έγκαιρης παρέμβασης και πρόληψης του εργασιακού στρες. Συμπέρασμα: Υπάρχει επιτακτική ανάγκη για την κατάρτιση των νέων επαγγελματιών υγείας σχετικά με την έγκαιρη αναγνώριση του στρες και την κατάλληλη διαχείρισή του. Η ανάπτυξη κατάλληλου ψηφιακού και παραδοσιακού εκπαιδευτικού υλικού και η συμμετοχή στο πρόγραμμα εκπαιδευτών με κίνητρα και κατάλληλα προσόντα αποτελούν βασικές στρατηγικές για την επιτυχή εφαρμογή μιας σχετικής προληπτικής παρέμβασης στο θέμα αυτό.